غذاهای سنتی استان خراسان رضوی
نوشته شده توسط : alipour

غذاهای سنتی در فی مابین ایرانیان محبوبیت متعددی دارا هستند . فرقی نمی‌کند در کجای کشورمان مستقر باشید، در هر صورت لذت و مزه غذاهای سنتی بخشها دیگر میتواند شما‌را راز ذوق و سلیقه بیاورد و سفره‌هایتان را رنگین کند . در این مطلب تلاش کرده‌ایم دردسترس‌ترین و پرطرفدارترین غذاهای استان خراسان رضوی را معرفی کنیم . ولی به خاطره داشته باشید درمعرفی مواد و ترکیبات حیاتی ممکن می‌باشد مغایرتی با دستورهای پختی که شما میدانید وجود داشته باشد . با این‌وجود، کلیت هر کدام تقریباً یکسان می باشد و به‌خوبی معرف آن خوراک خواهد بود . در این مقاله با نصیب دوم غذاهای سنتی این استان آشنا خواهید شد .

آش
ماستی آش ماست در سراسر کشور ایران هوا داران متعددی دارد که در هرنقطه از کشورعزیزمان به شیوه‌ی تقریباً متفاوتی پخت می شود . این غذای ساده و خوشمزه گهگاه به‌عنوان یک وعده‌ی بی نقص و گاهی به‌عنوان پیش‌غذا سرو می‌گردد . استان خراسان نیز راه پخت مخصوص خودش را داراست . اصل آش ماست خراسان در واقع متعلق به شهر سبزوار می باشد و مردم این شهر علاقه‌ی زیادی به این غذای سنتی دارند . ترکیبات دارای اهمیت این آش دربرگیرنده ماست، سینه مرغ، برنج، لپه، سیر، پیاز، گردید خشک، نعنا، نمک، فلفل، زعفران و برگ‌بو میشود . در‌صورتی‌که به آش ماست عشق دارید، تجربه‌ی طعم کردن آش ماست سبزواری را از دست ندهید .

آش
ماست
دیگچه
مشهدی دیگچه غذایی دسر مانند و شبیه شیر برنج هست که مردمان این استان و به‌خصوص مشهدی‌ها، ماه‌های محرم و صفر و در مراسم‌های مذهبی یگانه خودشان آن را طبخ می نمایند . همینطور ازاین خوراکی خوشمزه می توانید بر رمز سفره‌ افطار هم استعمال فرمائید . ترکیبات اساسی این دسر مشتمل بر برنج، شیر، شکر، کره، هل، زعفران و گلاب می‌گردد . این خوراکی لذیذ را می‌توان در دسته‌ی شیرینی‌ها هم قراردارد، با این ‌حال به استدلال وجود برنج در آن ترجیح دادیم در این مطلب به معرفی‌اش بپردازیم .

دیگچه
مشهدی
شله
مشهدی شله، یکی دیگر از غذاهای سنتی شهر مشهد مقدس می‌باشد که به ادله به کاربردن گونه های حبوبات در پخت آن، بها غذایی زیاد بالایی دارد . این طعام را در شهر مشهد مقدس شله می‌گویند و قدمت آن احتمالاً به دوران قاجار بازمی‌گردد . از آنجایی که شله غذایی سنگین محسوب می‌شود، می‌توان به‌عنوان یک وعده‌ی بدون نقص روی آن حساب نمایید . این غذا در خانواده‌ی آش‌ها قرار دارااست و یک عدد از رایج‌ترین نذری‌هایی میباشد که در مشهد طبخ می گردد . شاید بتوان خوشمزه‌ترین نوع شله را شله‌ی مشهدی دانست . برای تهیه‌ی آن به موادی همچون گوشت گوساله، لوبیا رشتی، لوبیاچیتی، لوبیا سفید، ماش، عدس، بلغور گندم، برنج نیمه، نمک، فلفل قرمز، فلفل سیاه، هل، ریشه جوز هندی، زنجبیل و دارچین نیاز دارید . اما بسته به سلیقه‌تان می توانید تا حدودی در ترکیبات حیاتی تغییر‌و تحول ساخت فرمائید . در ضمن یادتان باشد هرچقدر گوشت به‌کاررفته در آن اکثر باشد، طعام خوشمزه‌تر می شود . همچنین به برهان وجود حبوبات زیاد، طبخ این شله زمان متعددی میبرد . در شرایط اصیل، شله با ریختن پاره ای قیمه روی آن و هم پا کمی نان سنگک، پنیر و سبزی سرو می گردد . در شهرهای دیگر استان مثل نیشابوریا قوچان امر پخت شله اندکی تفاوت دارااست .

شله
مشهدی
شله
مشهدی
کباب
شیشلیک شاندیز شیشلیک نوعی کباب و یکی از غذاهای گران ارزش و سنتی در کشورهای ایران،شوروی سابق، مغولستان و بخش‌هایی از اروپای مرکزی محسوب می‌گردد . در کشور‌ایران اما روش‌های پخت مخصوص خویش را دارد . شیشلیک شاندیز با شهرتی جهانی، از شش تکه گوشت راسته‌ی گوسفندی تنظیم می‌گردد که طعم فوق العاده‌ی هم دارااست . این غذا به حدی پر طرفدار و خوشمزه می باشد که در نقاط زیادی از ایران، رستورانهایی به همین نام تاسیس شده‌اند و این دسته کباب را با منش طبخ مخصوص شهر شاندیز به دست مشتریان می رسانند . البته شیشلیک در تمام کشور‌ایران به روش‌های مختلفی مهیا میگردد اما در مشهد مقدس و شاندیز گوشت را به یاور دنده به سیخ می کشند . در تهیه‌ی کباب می بایست نکات زیادی را رعایت کرد تا گوشت آبدار و لذیذ بماند . گوشت، ماده‌ی حیاتی برای تهیه‌ی این کباب لذیذ است، اما برای خوشمزه‌تر کردن و ترد کردن آن از ماست، زعفران، آبلیمو، روغن و فلفل استفاده می کنند . همینطور در کنار آن گوجه فرنگی نیز کباب میکنند .

شیشلیک
شاندیز
یتیمچه
یتیمچه یک عدد از غذاهای پر سرعت پخت، ارزان و خوشمزه‌ی ایرانی می باشد که در شهرهای متعدد به روش‌های متفاوتی طبخ میشود . به‌طور مثال در یتیمچه‌ی شیرازی از کدو به‌جای بادمجان به کار گیری می‌کنند . آذری‌ها نیز آن را با لوبیا و عدس پخت می کنند . چه بسا در بعضی از شهرها سیب‌زمینی یکی از مواد اول آن محسوب می شود . به علت نبود گوشت در این طعام لذیذ، آن را یتیمچه می‌نامند . یتیمچه‌ی مدنظر ما در این مطلب یکی از غذاهای سنتی نیشابور به شمار میرود . در یتیمچه‌ی نیشابوری، عدس، لوبیا، پیاز، زردچوبه، دارچین، فلفل، نمک نخود و بادمجان که ماده‌ی با اهمیت آن میباشد به کارگیری می گردد . ولی بسته به ذائقه و سلیقه‌تان می‌توانید کشک، نعنا داغ یا این که گوجه‌فرنگی نیز به آن بیشتر فرمائید . یادتان باشد هر جور بادمجانی برای پخت این خوراک مناسب نیست، چراکه در شرای بادمجان تلخ باشد، مزه کل خوراک دستخوش تغییر تحول می‌شود . این طعام را می‌توان برای افطار هم بر رمز سفره گذاشت، چراکه خواص سیرکنندگی قابل قبولی دارد . خوبتر می‌باشد یتیمچه را به همراه ماست موسیر، سبزی‌خوردن و ترشی سرو نمائید . همینطور شربت آبلیمو به‌عنوان نوشیدنی در کنار آن گزینه‌ی مناسبی به شمار می رود .

راه اندازي فست فود

یتیمچه

چنگالی
چنگالی غذایی پر سرعت پخت به شمار می رود که برای عصرانه گزینه‌ای خوب محسوب میگردد . این طعام به دو خط مش سیستانی و مشهدی فراهم میگردد . اما در شهرهای جنوبی نظیر یاسوج نیز از دستوری مشابه راه مشهدی استعمال می نمایند . طبق برخی گفته‌ها مردمان مشهد به عامل چنگمالی شدن این طعام آن را چنگالی می‌نامند . امروزه تنها قدیمی‌های مشهد مقدس دستور پخت چنگالی را به یاد دارا هستند . برای تنظیم آن در راه و روش مشهدی نان بیات را خُرد و در روغن داغ می‌ریزند و در ادامه شکر، شیره نبات یا چه بسا عسل به آن بیش تر می‌نمایند . در دستور پخت سیستانی از روغن حیوانی به کارگیری می‌شود .

چنگالی

خورش
ریواس خورشت بهاری؛ خورش ریواس یک عدد از غذاهای سنتی کردستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی (نیشابور) محسوب می شود . ولی این خورش لذیذ تقریباً در تمام نقاط کشور‌ایران که به ریواس دسترسی دارا‌هستند طبخ می گردد . در فصل بهار کوه‌های کشور‌ایران زایشگاه گیاه ریواس می‌شوند، به این ترتیب در این فصل میتوانید با تهیه‌ی آن از مهمان‌ها خود پذیرایی فرمائید و هنرتان را به سناریو بگذارید . طعم ترش (به یاد ریواس) این خورش بی‌نظیر می باشد . ترکیبات مهم خورش علاوه بر ریواس شامل گوشت سوای استخوان، پیاز، شکر، نعنا و جعفری تازه است .

خورش
ریواس
رشته
پلو رشته‌پلو، غذای مستقر مشهد، استان اردبیل و کرمانشاه محسوب می‌گردد که اما در شهرهای دیگر هم به شیوه‌های مختلفی آن را پخت می نمایند . به‌طور نمونه مردم آذربایجان با بیشتر کردن برگه‌ی زردآلو طعمی متفاوت به آن می دهند . این غذا بخش اعظم با گوشت، پیازداغ، رطب یا کشمش طبخ می گردد . معمولاً مردم شهر مشهد در جشن و پایکوبی نوروز این غذای شیرین و لذیذ را میل مینمایند و اعتقاد دارند که با میل کردن آن راز رشته‌ی فعالیت به دست می‌آید . ترکیبات حیاتی رشته‌پلوی مشهدی دربرگیرنده ران مرغ، برنج، حرفه پلویی، پیاز، زعفران، سماق، دارچین، روغن، کره و نمک و فلفل می گردد . البته شما می‌توانید به سلیقه‌ی خودتان از گوشت قرمز یا خرما نیز به کار گیری فرمائید .

 





:: برچسب‌ها: تجهیزات فست فود , راه اندازی فست فود ,
:: بازدید از این مطلب : 27
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 مهر 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: